Man kan skrive meget om fordelene ved Lulla dukken.

Og det er da heller ingen hemmelighed, at mange forældre vender tilbage og fortæller, at deres børn sover længere, falder i søvn hurtigere og føler sig tryggere med deres sovedukke. Faktisk viser en brugerundersøgelse, at over 90% ville anbefale Lulla Doll til andre, der har brug for hjælp til deres børns søvn.

Når det så er sagt, vil jeg gerne understrege, at den kære Lulla virker forskelligt fra barn til barn.

Børn har nemlig vidt forskellige personligheder – også når det kommer til søvn.

Derfor kræver det noget af dig, hvis du skal få succes med Lulla dukken – nemlig at du er tålmodig og realistisk i forhold til netop din dejlige guldklump.

Ja, det er rigtigt, at nogle børn tager Lulla til sig og sover bedre med det samme. Men mange forældre siger også, at det tager tid at gøre sovedukken til en del af deres barns søvnrutiner og dermed opnå bedre og længere søvn hos deres barn.

Når nogen spørger os, siger jeg derfor altid, at resultaterne sker gradvist – og kun når du gør en indsats for at få det til at lykkes.

 

Hvordan får du så succes med Lulla?

Som du måske ved, har Lulla Doll vundet adskillige priser for dens unikke design og funktion.

Den kære sovedukke er populær blandt småbørnsfamilier verden over, der kæmper med den vigtige og værdifulde søvn. Både mødre og fædre fortæller med begejstring, hvordan deres børn før sov forfærdeligt, men med Lulla Doll var som forvandlede og begyndte at sove igennem.

Det er svært at få hænderne ned ik’?

Så selvfølgelig køber du den verdensberømte sovedukke.

Du lægger den i din babys vugge, og… din baby hader den fra dag et!

Din baby sover ikke bedre. Måske sover din baby ligefrem dårligere end før.

Du giver det en uge. Du giver det to uger…

Og.Der.Sker.Ingenting.

Ja, altså ud over, at du føler dig frustreret og uendelig træt.

Og måske tænker du: “Hvorfor har alle de andre forældre så stor succes med Lulla Doll?”. Du står tilbage med en baby, der stadig kun vil sove på dig eller med dig – eller bare så lidt som muligt.

Suk… hvad gør du galt?

Lad os lige gå helt tilbage til begyndelsen.

Nemlig til de helt grundlæggende fakta omkring små børn og søvn (du har nok hørt det før, men tillad mig at genopfriske din viden).

De kære små babyer er helt og aldeles afhængige af, at du lærer dem hele processen bag god søvn. Det kan du allerede begynde at lære dem, når de er 3-4 måneder gamle.

Måske oplever du, at din baby i den alder bare ikke vil falde i søvn? Måske powernapper din baby flere gange i løbet af dagen? Eller måske sover din 3-4 måneder gamle baby stort set hele dagen (hvis du giver lov til det), og så er der ellers fest om natten?

Uanset hvordan det ser ud hos dig, er det altafgørende, at du skaber gode søvnrutiner hos din baby i en tidlig alder, hvis du skal få succes med at få din baby til at falde i søvn – og forblive i søvnen.

Omkring fra 4-måneders-alderen kan du lære dit barn at falde i søvn selv. På det tidspunkt er der sket en forandring i din babys hjerne, når det kommer til søvn. Det betyder, at din baby typisk vil vågne helt op i mellem søvncyklusserne – både om dagen og om natten (en normal søvncyklus er 35-45 minutter om dagen og ca. 2 timer om natten).

Indtil du har lært din baby ikke at vågne i mellem hver søvncyklus, vil din baby powernappe og vågne oftere om natten.

 

Skab de helt rigtige søvnassociationer

For at undgå afbrudt søvn hos dit barn, er det altafgørende, at du giver dit barn de rigtige søvnassociationer

Og så tænker du nok, at jeg vil sige, at Lulla dukken er svaret på dine bønner?

Både ja og nej.

For Lulla Doll kan med fordel bruges som en god søvnassociation for dit barn, så den er med til at skabe et sundt søvnmønster.

Men sovedukken kan ikke alene løse dine udfordringer med afbrudt søvn hos dit barn.

Søvnassociationer er alle de elementer, der findes i dit barns sovemiljø, og som barnet associerer med sengetid og søvn. Det er din fineste opgave at give dit barn de rette søvnassociationer og sørge for, at de er til stede, når barnet vågner op af sig selv i mellem søvncyklusserne.

Eksempler på søvnassociationer, du kan give til dit barn, er amning, kærtegn eller vuggen, indtil barnet igen falder i søvn. Det kan også være, du tager dit barn med ind i din egen seng, når barnet vågner.

Alle disse ting er dejlige, men du skal huske, at når du gør det igen og igen, vil det blive en vane for barnet – og dermed en søvnassociation, som du styrker, hver gang du gør det. Dine handlinger bliver ligefrem en slags belønning til dit barn, hver gang barnet vågner op – så hvorfor ikke fortsætte med det? Det er jo alt dit barn kender til, og det virker jo, for du giver det til barnet hver eneste gang.

Og lad os være ærlige: Det er bare ikke sjovt, når handlinger som kærtegn og amning bliver en byrde, der frarøver os søvnen, frem for en skøn stund med nærvær og ømhed.

 

Det er her Lulla kommer ind i billedet…

Men ikke uden en indsats fra dig!

Lulla Doll er ikke et mirakelprodukt, der alene kan redde søvnen i din familie. Det findes desværre ikke…

Hvis dit barn er vant til at blive ammet i søvn, nytter det ikke noget at lægge sovedukken i vuggen, efter du har ammet dit barn i søvn. Her har du nemlig ikke gjort noget for at ændre dit barns søvnvaner.

Det samme gælder, hvis du giver dit barn Lulla, efter du har lagt barnet ind i din egen seng. Her har dukken heller ikke en effekt på dit barns søvnvaner.

En langt bedre start er at give Lulla Doll til dit barn i stedet for at amme barnet eller bære dit barn ind i din seng. Se, så er du godt i gang med at bryde de eksisterende søvnassociationer.

Nemt nok ik’?

Nej, desværre er det ikke nemt at ændre dit barns søvnassociationer. Det kræver, at du gør det samme hver gang – mange gange.

Lulla Doll er derfor kun så effektiv, som måden du bruger den på. Det er ikke dukken alene, men din brug af produktet, der gør en forskel. Du kommer jo heller ikke i bedre form ved at købe et medlemsskab til et fitness center vel? (Tro mig, jeg har prøvet!) Her er du også nødt til at gøre en aktiv indsats for at ændre dine vaner og være konsistent med din træning. Først derefter kan du se en forandring.

Så faktum er: Du ER nødt til at arbejde for det.

Og det gælder i øvrigt også de andre produkter, der hjælper små børn til bedre søvn, uanset om det er bamser, dyner, hvid støj eller noget helt fjerde.

5 trin til god søvn med Lulla Doll

 

1. Skab det mest optimale søvnmønster for dit barn

Det første du skal gøre er at hjælpe dit barn ind i et godt og sundt søvnmønster. På den måde minimerer du al gætteriet om, hvorfor dit barn ikke vil sove. Sørg for, at dit barn er mæt og ikke sover for meget eller lidt om dagen (jeg ved, det er svært, men gør det bedste, du kan – det er godt nok).

2. Introducér Lulla for dit barn

Nu kan du begynde at introducere Lulla som en positiv søvnassociation. Giv dit barn dukken ved sengetid, så dit barn bliver velkendt med dens duft, lyde og udseende. Lulla Doll er lavet i et blødt materiale, der kan absorbere din duft. Det hjælper især børn, der har dig som en stærk søvnassociation. Er det tilfældet for dit barn, anbefaler jeg, at du bærer Lulla dukken tæt på din krop, vikler den ind i dit tøj eller sover med den om natten, inden du giver den til dit barn. På den måde absorberer den din unikke duft og skaber endnu mere tryghed hos barnet.

 

3. Brug Lulla hver gang dit barn skal sove

Fortsæt med at involvere Lulla Doll i dit barns søvnrutiner hver gang, dit barn skal sove – også om dagen. Hvis dit barn allerede har opbygget meget stærke søvnassociationer, der involverer dig eller en anden omsorgsgiver, kan du med fordel introducere sovedukken sideløbende, mens du vænner dit barn af med de oprindelige søvnassociationer. Og husk: Lad Lulla dukken blive i dit barns vugge eller seng, så den bliver forbundet med søvn og ikke med legetøj.

 

4. Skab en god soverutine med Lulla

Gør de ting, du plejer med dit barn inden sengetid. Det kan være et bad, på med nattøjet samt amning, kærtegn og godnatsang i et rum med dæmpet belysning. Læg derefter guldklumpen i vuggen eller sengen og læg Lulla ved siden af. Når du giver dit barn Lulla, kan du med fordel sige den samme sætning som f.eks: “Nu er det sengetid. Nu skal du sove”. Gentag sætningen et par gange, når du giver dit barn sovedukken.

 

5. Gentag igen og igen!

Gentag dit søvnritual hver aften i samme rækkefølge. Det vil skabe en effektiv kæde af begivenheder i dit barns hjerne, hvor den sidste begivenhed i kæden er søvn.

 

Lulla Doll virker ikke ved et trylleslag. Slet ikke hvis dit barn har meget indgroede søvnassociationer. Men heldigvis lærer dit barn hurtigt – især hvis du giver barnet muligheden for at få succes. Så går det stærkt.

Og så vil du opleve, at dit arbejde med at skabe de bedste forudsætninger for gode søvnvaner giver pote!

Held og lykke – og sov godt ♡